Voorlezen staat aan de basis van de taalontwikkeling van baby’s en kinderen. Hoe meer er wordt voorgelezen, hoe sneller en beter kinderen taal ontwikkelen en zelf zullen gaan lezen. Door ‘BoekStart’ komen kinderen van 0-4 jaar, hun ouders en pedagogisch medewerkers intensief met boeken en lezen in aanraking op onze kinderopvang. De bibliotheek ondersteunt met een aantrekkelijke (voor)leesplek, een collectie geschikte boekjes, deskundigheidsbevordering van pedagogisch medewerkers, betrekken van ouders, een voorleesplan en samenwerking in een leesbevorderingsnetwerk. De samenwerking is in eerste instantie aangegaan met de locaties Krullevaar (Leerdam) en Parkschool (Vianen). Ons uitgangspunt is om de opgedane kennis en inzet zoveel mogelijk te verspreiden over al onze locaties voor kinderen van 0-4 jaar.
Voorlezen in de kinderopvang, samenwerking bibliotheek
Dichtbij gaat de komende drie jaar nog intensiever samenwerken met de bibliotheek op het gebied van voorlezen, leesbevordering en taalontwikkeling. Dat doen we met het project ‘BoekStart in de kinderopvang’.
Bekijk meer nieuws
- 14 november 2024
Sintcadeautje voor kinderen
Om van de intocht van Sinterklaas een groot feest te maken op zaterdag 16 november 2024, hebben wij een kleine verrassing voor je.
- 30 september 2024
Opvoedingsvragen stellen en ervaringen delen in de ouderkamer
Bij Opstapje in Asperen, Culemborg, Leerdam en Vianen is er aandacht voor dreumesen én voor ouders. 'Terwijl hun kind speelt, ga ik met de ouders apart zitten in een aparte ruimte; de ouderkamer', vertelt pedagogisch professional Gul. Ik vertel over de thema's die we behandelen, ouders kunnen me opvoedingsvragen stellen en samen ervaringen delen.’
- 30 september 2024
Ouders mogen altijd contact opnemen met het consultatiebureau
‘Als ouders zich zorgen maken over hun kind, mogen ze altijd contact opnemen met mij of mijn collega’s’, vertelt Astrid, jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau in Leerdam (GGD Regio Utrecht). ‘Ik zie ouders met hun kind graag regelmatig, in ieder geval bij bepaalde fases in de ontwikkeling, bijvoorbeeld als hun kind gaat praten of lopen. Voor een deel ligt het initiatief voor de afspraken ook bij ouders.'