Op de Dichtbij Peuterplusgroep doet Jason wèl mee

Moeder Rebecca, Lotte, Janine en Jason rechts

Rustiger en stabieler
‘Jason is een stuk rustiger en stabieler geworden’, vervolgt Rebecca. ‘Eerst hadden we moeite met verschonen omdat hij niet wilde en werd het een strijd. Dat is nu niet meer zo. We gebruiken thuis ook de pictogrammen voor het dagritme. Hij heeft gewoon even wat tijd nodig om te schakelen voordat hij iets doet en hij kan zich nog niet uitdrukken met woorden, maar wel non-verbaal.’

Thema mee naar huis
‘Als ik Jason breng, blijf ik een kwartier op de groep als overgangsmoment’ vertelt moeder. De thema’s op de groep, zoals het lichaam, neem ik mee naar huis. Na het douchen ging hij alles aanwijzen, ook bij mij. Ik weet nu hoe ik hem spelenderwijs kan stimuleren, ook met taal.’

Wat doe ik fout?
Moeder: ‘Er ging eerst heel veel tijd en energie naar Jason en ik vroeg me af waarom komen we niet vooruit? Waarom is er zo veel strijd? Wat doe ik fout? Gerda van de peuteropvang in Meerkerk gaf me het duwtje om hulp te zoeken. De pedagoog van Dichtbij en Janine van Enver jeugdzorg hebben ook meegedacht en geobserveerd of de Peuterplus past bij Jason en dat is zo gelukkig.’

Kleine stapjes
Lotte is één van de speciaal opgeleide pedagogisch professionals die op de Peuterplus groep werkt, samen met Enver jeugdzorgwerker Janine. Met de moeder van Jason bekijken ze wat hij nodig heeft om zich verder te ontwikkelen. Janine: ‘Kinderen komen vier dagdelen per week naar de Peuterplus als ze achterlopen in hun ontwikkeling en er zorgen zijn bij ons en de ouders. Tegelijkertijd moeten we wel mogelijkheden zien zodat een kind naar de ‘gewone’ basisschool kan. Zo zijn we voor Jason bezig hem te betrekken bij de kring. We maken hele kleine stapjes en steken er veel energie in. Er is veel ruimte om gedrag en vaardigheden te oefenen.’

Maatwerk
Janine: ‘ Het is echt maatwerk dat we bieden. Na het startgesprek maak ik een hulpverleningsplan. Wat willen ouders, wat heeft het kind nodig om zich te ontwikkelen en welke hulp is er dan nodig op school? Dit plan evalueer ik iedere 4 à 6 maanden met o.a. de ouders, de pedagoog van Dichtbij en de Driegang (samenwerkingsverband van basisscholen). Zo zorgen we samen voor kinderen.’

Peuterplus: Moeder Rebecca met haar zoon JasonHet thema van de Week van de Opvoeding 2024 is ‘Opvoedhelden’. Wist je dat kinderen die kunnen terugvallen op andere volwassenen vaak veerkrachtiger zijn en meer kans hebben om zich te ontwikkelen tot gezonde volwassenen? Daarom besteden we in een viertal artikelen aandacht aan opvoedhelden die klaarstaan voor je kind en jou.

Bekijk meer nieuws

Opvoedingsvragen stellen en ervaringen delen in de ouderkamer

Bij Opstapje in Asperen, Culemborg, Leerdam en Vianen is er aandacht voor dreumesen én voor ouders. 'Terwijl hun kind speelt, ga ik met de ouders apart zitten in een aparte ruimte; de ouderkamer', vertelt pedagogisch professional Gul. Ik vertel over de thema's die we behandelen, ouders kunnen me opvoedingsvragen stellen en samen ervaringen delen.’

Ouders mogen altijd contact opnemen met het consultatiebureau

‘Als ouders zich zorgen maken over hun kind, mogen ze altijd contact opnemen met mij of mijn collega’s’, vertelt Astrid, jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau in Leerdam (GGD Regio Utrecht). ‘Ik zie ouders met hun kind graag regelmatig, in ieder geval bij bepaalde fases in de ontwikkeling, bijvoorbeeld als hun kind gaat praten of lopen. Voor een deel ligt het initiatief voor de afspraken ook bij ouders.'

Op de Dichtbij Peuterplusgroep doet Jason wèl mee

Bij de Dichtbij peuteropvang in Meerkerk merkt de pedagogisch professional dat Jason (3,5 jaar) niet meedoet met de groep en alleen maar wil spelen. Moeder Rebecca: 'Ze gaf aan dat het niet normaal was dat ik achter hem aan moest rennen omdat hij niet naar binnen wilde en dat een kleinere groep misschien beter bij hem paste. Zo zijn we bij deze Peuterplus groep in Leerdam gekomen, waar Jason extra aandacht en begeleiding krijgt. Hier heeft hij het beter naar zijn zin en doet hij wèl mee.'