Hoe je kind leert via de zintuigen (sensomotorische ontwikkeling)

kind speelt met bak met balletjes, sensomotoriek

Basis voor leren
Deze zogeheten sensomotorische vaardigheden vormen de basis voor het leren van nieuwe dingen. Bijvoorbeeld om te leren lezen, schrijven en rekenen. Deze vaardigheden zijn ook belangrijk voor de hand-oog coördinatie, bijvoorbeeld schrijven, tekenen, sporten en typen. En om je te kunnen oriënteren, dus om te weten wat links en rechts is, hoe ver je ergens vandaan bent en om je weg te kunnen vinden. Je kind wordt sterker, zelfverzekerder en meer bekwaam als je de sensomotorische ontwikkeling stimuleert.  

Stimuleren sensomotorische ontwikkeling
Op onze kinderdagverblijven en peuteropvang stimuleren we de sensomotorische ontwikkeling op talloze manieren. Bijvoorbeeld door kinderen te laten spelen met een bak gevuld met ongekookte linzen of rijst in combinatie met bakjes, schepjes etc. Of wat denk je van het voelen van de bolster van een kastanje? Dat prikt! Met een ovenwant heb je daar gelukkig geen last van.  Thuis kun je met alledaagse materialen ook heel veel doen, denk aan rijst, scheerschuim of zand.

Bekijk meer nieuws

Sintcadeautje voor kinderen

Om van de intocht van Sinterklaas een groot feest te maken op zaterdag 16 november 2024, hebben wij een kleine verrassing voor je.

Opvoedingsvragen stellen en ervaringen delen in de ouderkamer

Bij Opstapje in Asperen, Culemborg, Leerdam en Vianen is er aandacht voor dreumesen én voor ouders. 'Terwijl hun kind speelt, ga ik met de ouders apart zitten in een aparte ruimte; de ouderkamer', vertelt pedagogisch professional Gul. Ik vertel over de thema's die we behandelen, ouders kunnen me opvoedingsvragen stellen en samen ervaringen delen.’

Ouders mogen altijd contact opnemen met het consultatiebureau

‘Als ouders zich zorgen maken over hun kind, mogen ze altijd contact opnemen met mij of mijn collega’s’, vertelt Astrid, jeugdverpleegkundige op het consultatiebureau in Leerdam (GGD Regio Utrecht). ‘Ik zie ouders met hun kind graag regelmatig, in ieder geval bij bepaalde fases in de ontwikkeling, bijvoorbeeld als hun kind gaat praten of lopen. Voor een deel ligt het initiatief voor de afspraken ook bij ouders.'