Elke week bespreken wij een affirmatiekaartje als gezin, bijvoorbeeld ‘Ik zorg goed voor mezelf’. De kinderen leggen dan uit wat dit voor hen betekent en wij ook als ouders. Bijvoorbeeld dat ik af een toe tijd neem voor mezelf. Ook benoemen we dingen die we zien bij de ander. Zo vergroot je op een positieve manier het zelfvertrouwen en versterk je de band met elkaar. ‘
Stap voor stap zelfstandiger
‘Het thema zelfstandigheid staat bij ons thuis centraal: waarom wil je iets en denk je dat je het kunt? Onze kinderen, Finn (9 jaar) en Tess (5,5 jaar) denken mee en we maken afspraken. Een thema dat bij ons nu speelt is ‘zakgeld’. We leggen uit hoe geld ‘werkt’, hoeveel iets kost en hoe lang je daarvoor moet sparen. Vervolgens bekijken we hoe het gaat en of we de afspraken moeten aanpassen. In kleine stapjes maak ik mijn kinderen zelfstandiger, waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen.’
‘Ik vind het mooi om te zien is hoe verschillend onze kinderen zijn als het gaat om zelfstandigheid. Finn vindt het fijn als dingen voor hem worden geregeld, terwijl Tess het liefst alles zelf wil doen (brood smeren, kleding kiezen etc.). Binnen kaders mag ze zelf kiezen en dat vindt ze soms heel lastig, haha.’
Rituelen en afspraken
‘We hebben best veel rituelen en afspraken thuis, bijvoorbeeld over etenstijd. We zitten dan aan de eettafel en hebben oprechte aandacht voor elkaar. We vertellen over onze dag en luisteren naar elkaar. Ook hebben we een bedtijdritueel, waarbij we er bewust voor kiezen dit met ieder kind apart te doen.’
‘Ik leer Finn en Tess zich te houden aan afspraken door uit te leggen waarom die afspraak nodig is, wat ik verwacht en de afspraak te herhalen. Als ze zich er niet aanhouden, bespreek ik waarom het niet is gelukt en wat we gaan doen om het op te lossen. Hierdoor is het voor de kinderen duidelijk hoe we iets doen en wat er van hen wordt verwacht. Dit werkt bij ons thuis heel fijn!’
Leren is proberen
‘Leren is proberen’ is bij ons thuis het motto. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen eerst iets proberen, bijvoorbeeld iets nieuws eten of een activiteit. Als school bijvoorbeeld een basketbaltoernooi organiseert, wil Finn niet meedoen omdat hij bang is dat hij het niet goed genoeg kan. We leggen dan uit dat het gaat om het plezier of we gaan ter ondersteuning zelf helpen als vrijwilliger. We merken hierdoor dat de kinderen meer uit hun comfortzone stappen en toch dingen durven.’
Helpen omgaan met emoties
‘Finn is vrij sensitief en beleeft emoties heel sterk. We helpen hem hiermee om te gaan door hem tools te geven; tel tot 10 voor je je uitspreekt, of trek je even terug om te ontprikkelen zodat we er daarna over kunnen praten. Finn wordt vaak geraakt door emoties van anderen, hij vindt het dan lastig dit van zich af te zetten. We helpen hem dan ontspannen door bijvoorbeeld 5 minuten zijn voeten te masseren, dat werkt heel goed.’
Is jouw kind nog een baby/dreumes? Lees hoe je net als moeder Inge en Philou (1 jaar) met kindgebaren kunt ‘praten’.